Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, onsdag 07. august, 2019, 19:23 (574 dage siden) @ Henning T.

Det er sjovt som debatten går på det ene eller andet tog.
Reel kan du få lige det tog, som du ønsker.
Sammenligninger på baggrund af tekniske egenskaber giver ikke den store mening, men man kan bruge meget tid herpå.
Der er et andet - ganske overset - aspekt i dén her sag og handler mere om hvorvidt, der skal stå "S" på togene eller ej.
S-banen behøves ikke at blive udbudt, hvorfor DSB/ministeriet muligvis ønsker at beholde S-banen (og dermed Kystbane) hos DSB.
Al regionaltrafik skal ad åre udbydes og "nogle" er måske ved at forsøge at fremtidssikre en rest af DSB?
Gad vide om den form for fremtidssikring er ønskeligt?
Man kunne også forstille sig en model, hvor trafikkøberansvaret ligger hos kommunerne (og MOVIA). Så kan de udbyde den trafik, de helst vil have (og betale for), med krav om at den vindende operatør stiller med en togtype, som passer til den definerede trafik.
Dét behøver hverken DSB, DSBs pendlergrupper, dette forum eller folketingspolitikere at definere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen