Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af steenth, 11/8 2019, 10:37 (1682 dage siden) @ Pyloriis

Men et flertal her i forummet mener jo at det er nødvendigt at kørefjern og regionaltog igennem til Østerport.
Men lod man S-tog benytte alle 4 spor reducerede man generne ved togstop.


Der virker ikke at du fatte pind omkring trafikafvikling. Hovedbanen har ikke kapacitet og plads til at alle tog vender der - det er derfor man sender tog til Østerport, Helgoland, Nivå og Helsingør, som samlet bedre kan håndtere rollen som endestation.


Jo det tror jeg nu nok at jeg gør.

Det virker som ikke.

Men jeg er ikke enig i at Hovedbanegården om 20-30 år har samme betydning som hidtil.
Det er traditionel tankegang at alle tog til og fra Hovedstaden skal udgå eller over Hovedbanegården.
Jeg tror at flere og flere vil skifte på Ny Ellebjerg og der vil komme flere tog til Kastrup.

Det er fjern- og regionaltog, som har mest behov for mere kapacitet. Og der er stadig en stor mængde arbejdspladser i indre by og brokvarterne. Hvis alle tog endte på hovedbanegården skal mange skifte et par gange - der fremmer ikke togtrafik men biltrafikken - det vil opfattes som en forringelse af skifte mange gange plus det tit forlængere den samlet rejsetiden. Og tid er efter min erfaring ret vigtig for folk.

Ny Ellebjerg vil blive et nyt trafikknudepunkt - men det får ikke stor betydning. Ring Syd er reelt besluttet, som vil få regionaltog imellem Roskilde og Kastrup, som gøre Amager mere tilgængelig vestfra. Flyover i Vigerslev er første del af det projekt. Men det er stadig for de fleste lettere at skifte på København H, Nørreport og Østerport.

Kommer der internationale tog påny vil de kører over Øresundsbroen og stoppe på Ny Ellebjerg .

SJ tog kører til/fra København H - det er der kunder er.

Jeg tror også at behovet for udvidaf S-banen viæ medføre behov for flere spor gennem "Røret".
Her vil alternativet være at bekoste en ny forbindelse.
Enten som 2 spor mere hvilket vil være dyrt og besværligt eller en ny tunnel som skal under Metroen til fjernbanen.
Det vil ingen betale.

Der lang tid til at S-tog får problemer med kapaciteten - der er stadig gode muligheder for flere og længere tog. Fjerntogssporet er ikke specielt god til S-tog - Nørreports perron er alt for smal.

Ved en nye tunnel for S-tog, som er placeret længere imod vest vil være bedre, end at bruge en strækning, som er ueget. Det vil kunne fordele trafik, som skal længere væk end den indre by. Det vil også spare tid for de rejsende. Men det er stadig løse ideer, som kunne være interessant at regne mere på.

låst
3085 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak