Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 10/8 2019, 11:03 (1683 dage siden) @ steenth

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.


Men forslaget om et 3. spor fandt- ikke overraskende- særlig stor genklang i dette forum af tilsyneladende ældre herrer.
Så dette "forslag" lider givet samme skæbne.
Men inspireret af en nylig tur med S-banen (S8) fra Bruxelles så jeg hvordan man på flere af stationerne kunne benytte dørene såvel i venstre side som i højre samtidigt.
Det sammen med hvordan man får mange personer (60+) hurtig ud af ekspresselevatorer ved at man kun kan gå ind i den ene side og kun ud i den anden, fik mig til at tænke på, hvordan man kunne få især S-toget til at bruge kortere tid på den enkelte station.

Perron i midten hvor man altid stiger ud til venstrr i togets køreretning og perron på h.h. hver side af de 2 spor for indstigning.
Så mens man stiger ud til venstre side i kørselsretningen stiger nye passagerer på i højre side. Det burde halvere holdetiden på stationen.


Det måde, at have perroner, er en spansk løsning.

Interessant- så må de jo have erfaringer som kunne være nyttige at studere!

Det kræver noget ombygning, men vil reducere holdetiden så meget at man kan undgå gennemgående tog.

Det er ombygning som er tung. Det er bedst at gøre det fra starten af. Nørreport fx kræver en meget dyr flytte af den ydre væg. Eneste, som man har kigge og forberedt, er et 3. perronspor på fjerntog. Der ville det midterste spor have perron til begge sider. Men det er stadig et ret dyr projekt i forhold til man kan få ud af det.

Hvis det kun er et pengespørgsmål og i lyset af hvor få passager jernbanen reelt flytter i forhold til udgiften til vedligeholdelse, anskaffelse og drift - ja så burde vi nok nedlægge banerne!
Men kunne vi gøre dem mere konkurrencedygtige og interessant for især pendlere er den udgift nok værd at tage med som etablering af særskilte perroner ville indebære!

låst
3202 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak