Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 10/8 2019, 16:30 (1682 dage siden) @ andersj

Ja – Der er udstigning til begge sider på Ballerup station i togene mod Frederikssund. Det handler så mest om at de lokale forhold tillader det. Derudover har jeg også set en del tilfælde hvor folk smutter igennem et holdende tog for at komme over til togene mod byen. I Holte er der 3 spor hvor det midterste så bliver brugt til de tog, der vender på Holte station – det er så smart at skal man videre mod Hillerød kan man gå ud af på perronen på den ene side og kommer man fra Hillerød og skal skifte kan man gå over den anden perron.

Det er dog svært at se at fordelene ved at anlægge perroner på begge sider overstiger de omkostninger der er ved det. Selv på Nørreport fungerer trafikken jo og med cityringen vil der være færre der omstiger der. Det er smadder forvirrende med udstigning i den ene side og indstigning i den anden side i Munchen og der skal kun være få der misforstår det før det hele skrider – hvilket vel også er grunden til at man ikke rigtigt bruger det flere steder.


Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.


Indstigning kan alligevel ikke påbegyndes før vestibulen er tømt. I München åbnes dørene til indstigningssiden også først 5-10 sekunder senere. Det vil have meget større effekt hvis passagerene spredte sig på perronen, og der kan en tydelig markering af længden på næste tog hjælpe. Pt. er længden på næste tog meget kryptisk angivet på de alt for små og meget utydelige skærme på perronerne.

Passagerer som skal af vil stå i venstre side ( i forhold til kørselsretningen). Så der burde være plads i højre side af vestibulen.
Ydermere vil der - som jeg har foreslået det - komme automatiske døre på alle stationer når man indfører førerløse tog på S-banen.
Så det burde være enkelt at se hvor man kan stige ind i toget.

låst
3130 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak