Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Svend @, onsdag 07. august, 2019, 10:40 (722 dage siden) @ Peter Christensen

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

Yep - ved mange stop betyder togets tekniske reaktionstid mere end tophastighed. Bare 10 sekunders forskel pr. stop mellem 2 togtyper, det giver henad 100-120 sekunder eller omkring 2 minutter på kystbanen.
Det er ikke sjovt, at stille og roligt tabe tid hele vejen.....for herregud: 10 sekunder betyder jo ikke noget.
Hvis vendetiden på endestationen også er lidt for kort til at toget rent faktisk kan rigge op igen, jamen så taber du igen tid.
Summen af det hele er dermed småforsinkelser som ingen forstår hvor kommer fra. Efter nogle timer, så vælter hele køreplanen.
Men bare rolig - vi gentager showet dagen efter for det kunne jo være at det lykkedes at holde køreplanen denne gang.

.
Nu er problemet vel også, at ET-togsættene ofte (altid?) kører med nedsat trækkraft? Forhold som der ikke er taget fuld højde for i køreplanen.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen