Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Svend, 7/8 2019, 10:40 (1686 dage siden) @ Peter Christensen

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

Yep - ved mange stop betyder togets tekniske reaktionstid mere end tophastighed. Bare 10 sekunders forskel pr. stop mellem 2 togtyper, det giver henad 100-120 sekunder eller omkring 2 minutter på kystbanen.
Det er ikke sjovt, at stille og roligt tabe tid hele vejen.....for herregud: 10 sekunder betyder jo ikke noget.
Hvis vendetiden på endestationen også er lidt for kort til at toget rent faktisk kan rigge op igen, jamen så taber du igen tid.
Summen af det hele er dermed småforsinkelser som ingen forstår hvor kommer fra. Efter nogle timer, så vælter hele køreplanen.
Men bare rolig - vi gentager showet dagen efter for det kunne jo være at det lykkedes at holde køreplanen denne gang.

.
Nu er problemet vel også, at ET-togsættene ofte (altid?) kører med nedsat trækkraft? Forhold som der ikke er taget fuld højde for i køreplanen.

--
Svend

låst
3615 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak