Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 28/7 2019, 15:50 (1734 dage siden) @ Poul Brandt

Jernbanen over Kattegat alene er anslået til en merudgift på ca 60 mia. Kr. Hertil jernbane fra Kalundborg området til omkring Roskilde. Ifald det også skal være højhastighedstog på denne del bliver udgifter vel nogenlunde ligeværdige og den model jeg har foreslået vil have et langt større passagergrundlag og sikre hyppigere forbindelser end opsplitning på en langsommere timemodel i det østjyske hen over Fyn og så højhastighedstog over Kattegat.
Tankevækkende!


De 60 mia. kr. er inklusive alle landanlæg dvs. inklusive højhastighedsbane fra Lejre til Hasselager.

I øvrigt vil prisen for jernbanen nok blive 5 mia. kr lavere, da man nu regner på en lavbro (i stedet for højstagsbro) mellem Jylland og Samsø, og en tunnel istedet for en hængebro mellem Samsø og Sjælland.

Problemet er stadigvæk at Kattegatforbindelsen underminerer værdien og passagergrundlaget for Timemodellen.
Gennemføres Kattegatforbindelsen bliver begge forbindelser lidende.
I stedet for måske på sigt 3- 4 tog i timen på det jeg har jeg foreslået bliver der max et par time på h.h. Kattegatforbindelsen og på Timemodellen.
Ydermere kan man spare Vejle broen og udretning af strækninger i det østjyske.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak