Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark (Generelt)

af Niels Bak, 30/7 2019, 21:39 (1732 dage siden) @ tgpsen


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af. S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane. Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det. Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak