Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Positivitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 28/7 2019, 13:44 (1735 dage siden) @ Jens Hansen

Sådan set godt spørgamål. Men det er påfaldende at Billundbanen til ikke ret mange jernbanepenge skulle forhindre eller være et alternativ til en Kattegatbane mv. Billundbanen vil tjene et helt andet formål, nemlig udvikling af et område som mangler infrastruktur, såfremt man vil styrke den skinnebårne trafik.

Ja, fortaler for busser som konkurrerende alternativ til både bil og tog, men så sandelig også fortaler for seriøs gennemtænkt jernbanetrafik hvor den systemiske krise i jernbanens organisering ikke hærger jernbanetrafikken, projektgennemførelse og politisk prioritering.

Billindbanen er politisk prioritering og det behøver man ikke et regneark for at beslutte. Men derimod politiske visioner for hvad man vil med banen. Nøjagtigt som man bliver nødt til at overveje hvad man egentlig vil med en Kattegatforbindelse, udover at komme 1 til 2 timer hurtigere frem mellem Århus og København. Hurtigere forbindelser er ikke et gode i sig selv.

Men hvis man kan komme til Herning fra Billund med tog på omkring en halv time (ja det kræver nok opgradering mv), ja, så kan man spare en lufthavn i Karup til civile formål. Og med den rette forberedelse kunne Billundbanen efterhånden forlænges via Ølholm til Horsens mv. Det er selvfølgelig luftkasteller, men den slags udvikling ville med sikkerhed øge Øst/Midtjyllands vækstpotentiale, for Jylland er for lille til mere end en højst to lufthavne, hvis man vil have gode forbindelser internationalt. Vækst skabes ikke at "mere af det samme", men af nyt, uprøvet og med riscici indbygget.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak