Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 14:59 (1733 dage siden) @ steenth

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med > > Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.


Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.


MEN - hvis man nu kunne lave et mere fremsikret projekt - så er det helt udelukket nu? Og 200 km/h - men kommer ikke til at få mange bilister over i toget!:-|


Det er ikke tophastigheden, men tid fra sted til sted, som betyder noget. Timemodellen er også at få en køreplan, som gør at skiftetiden er korte. Det hjælper ikke hvis man kommer hurtig frem på en stykke, hvis der er længere ventetid, end man har sparet på højere tog.

Så du mener ikke man kan tilpasse køreplaner til det jeg har skitseret?
Faktisk skal man ikke skifte tog mange gange i min plan. Tog 1 x i timen til Esbjerg og Sønderborg hvis toget deler sig i Taulov. Det er vist bedre end i Timemodelen.
Tog 1 gang i timen til Hjørring og Frederikshavn, hvis toget deler sig i Aalborg. Jeg tror også dette er bedre end i Timemodellen.
Tog 1 x i timen til og fra Silkeborg / Herning / Holstebro og måske Struer - vist også bedre end det er planlagt i Timemodellen. 2 tog i timen til Aarhus.
S-togs drift langs de østjyske byer på det gamle skinnenet.
Det burde næppe være svært at få tilpasset?

Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Ja - men Timemodellen kombineret med evt. Kattegatforbindelsen og tunnel over Aarhus vil dels ikke give så mange afgange som det jeg lægger op til og dels vil det tage min. 30 år FØR det sker.
Så en udskydelse på 3-5 år gør vel ikke den store forskel hvis man i stedet får noget som er fremsikret - var det ikke bedre?

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Timemodellen er stor set klar til de sidse beslutninger. Så kommer nogen alternativer til det andet end en Kattegatforbindelse vil blive diskuteret.

Timemodellen og evt. Kattegatforbindelse vil på ingen måde flytte ret mange bilister fra motorvejene over i toget.
Og langs de østjyske byer vil kravet om en S-togslignende jernbane eller udvidelse af Letbanen kunne forventes over de næste 20-30 år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak