Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 09:15 (1733 dage siden) @ mpp

Ikke rigtigt. Toget har (mener jeg) i dag en markedsandel på omkring 30% på Storebælt, men det er jo kun en del af den samlede trafik øst-vest. Alle forslag til nye baner vil givetvist enten overflytte noget trafik eller skabe ny trafik.

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.

Den model jeg foreslår vil også kunne være klar om 10 år. Ydermere vil den - såfremt man indkøber tog som kan køre 300 km/h ikke være nævneværdig længere om at køre fra Aarhus til København.

I Timemodellen vil det med de planlagte 200-250 km/h tage 2 timer. Reducerer du antal af stop i det jyske, får udrette nogle af svingene på banen ved at benytte mit forslag og kommer der en ny tunnel under såvel Lillebælt som Storebælt - vil kan givet kunne køre turen på omkring 90 min.
Det vil ikke være nævneværdigt forskelligt fra Kattegatforbindelsen.

Men man kunne måske forvente afgange fra Aarhusområdet til København med 20 min. drift.
Splitter du det op på 2 forskellige ruter for du ikke automatisk det dobbelt antal passager. Så her vil man formentlig se timedrift på Kattegatforbindelsen og ½ time drift på Timemodellen.
Så for de fleste vil min model give mere tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
DSB ME1510

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak