Langt fra trådens emne! (Generelt)

af mikedk2100, København Ø, onsdag 17. juli, 2019, 07:50 (68 dage siden) @ Rail

Men nattog fra Malmø til Berlin er åbenbart en god forretning, ellers kørte det vel ikke. De holder så længere tid på færgen og et andet sted jeg ikke lige kan huske, for at folk kan nå at få de 8 timers søvn. Det kunne et dansk nattog til Berlin jo også.


Det er fordi at færgerne ikke længere sejler på de rigtige tidspunkter, i "gamle dage" var rejsetiden meget mere attraktiv. Rejsetiden Malmö - Berlin var i 2012 8:43 og i år er den 13:45, altså en forlængelse på 5 timer!

Det er åbenbart stadig attraktivt, for toget kørte jo ikke, hvis der ikke var kunder. Et nattog, der kommer fra København til Berlin på 7 timer er i mine øjne ikke attraktivt, fordi man ikke kan nå at sove - så skal man have mulighed for at komme før og ligge et par timer ekstra ved ankomst, ligesom SJ tillader med deres nattog mellem Malmø og Stockholm (og omvendt).

Der kører stadigt nattog mellem København og Hamburg, de medfører bare ikke ligge- og sovevogne.

Da ikke, hvis vi følger Ralphs beskrivelse: "Et nattog er et tog som hovedsageligt består af sove og liggevogne og som transporterer passagerer ud i Europa så de får mindst 8 timers søvn." Så nej, vi har ikke nattog i Danmark, heller ikke mellem København og Hamburg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Svendborg-Nyborg Banen - 1897-1964
Svendborg-Nyborg Banen - 1897-1964
Pris 230,- kr.
 Læs mere 
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det i en periode på 4 måneder var involveret i en kæde af uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør, derefter gennem en Folkevogn i Nivå og til sidst op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen