Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 23. juli, 2019, 22:03 (55 dage siden) @ Pyloriis

Men Lasse (og andre)

Hvordan skal det så organiseres?

Det er vel Banedanmark (Trafikverket) som tildeler kapacitet og sikrer "lige og fair vilkår".

Og den statslige infrastrukturforvalter er jo underlagt et ministerium og politisk styring.

DSB kunne jo privatiseres, men det sker jo ikke, det vil der aldrig blive politisk flertal for.

Skal vi satse på at EU (og Vestager) sikrer en bedre jernbane?

JH


Man kan kikke på luftfarten.

I første omgang er det implementeringen af EUs fjerde jernbanepakke, som er i fokus. Målet er netop at øge jernbanens markedsandel ved at kopiere elementer fra luftfarten. Et par væsentlige tiltag:
1: Al jernbanetrafik på statsejet jernbaneinfrastruktur skal konkurrenceudsættes
2: Operatører kan ikke (principielt) eje faciliteter, andre operatører er afhængige af
3: Godkendelse af togmateriel eet sted (ERA) fremfor i hvert enkelt land
4: Stater kan stille krav om at alle operatører indgår i fælles trafikinformation og billetsystemer (ikke nødvendigvis fuldt ud)

I praksis kan man derfor diskutere DSBs ejerskab over stationer, klargøringsfaciliteter og værksteder. Men om løsningen lige skal være at flytte det til BDK er en anden sag....Om staten vil stille materiel til rådighed for den udbudte trafik eller lade operatørerne om selv at anskaffe, er et mere religiøst spørgsmål med mange muligheder,

Der er vist ingen, der er interesserede i at privatisere DSB - hverken blandt ejerne eller potentielle købere. Man vil med ovennævnte regler have svært ved at give en passende medgift... Spørgsmålet som politikerne skal tage stilling til indenfor relativ kort tid, er hvad der egentlig skal ske med DSB - herunder om staten i det hele taget skal have et togselskab, eller om DSB skal omstilles som SJ og NSB til at drive kommerciel trafik og vinde udbudt trafik. Søges der ikke om dispensation fra EUs fjerde jernbanepakke, skal al DSBs nuværende togtrafik udbydes fra 2024....Til sammenligning har Frankrig mig bekendt indtil videre udskudt dele af konkurrenceudsættelsen til tre etaper i 2020, 2021 og 2022, mens der åbnes op for fri konkurrence på både gods, IC og TGV trafikken fra 2020, og både RENFE og Trenitalia har meldt deres ankomst...

BDK skal tildele kapacitet som vanligt. De lige og udiskriminerende forhold er beskrevet i bekendtgørelsen om tildeling af kapacitet - og det er denne som Flixtrain og andre angriber, da denne er fra 2004 i sin helhed, og ikke er designet til "fri trafik" i større omfang. BDK opfylder den til en hver tid gældende lovgivning, så det er lovgivningen, der skal moderniseres, og det har EU lovet at kigge på, når medlemslandene er klar med fjerde jernbanepakke - hvilket i Danmark skulle ske i folketingsåret 2019/2020. To væsentlige elementer i sådan en modernisering er iøvrigt "taktkøreplaner" og ERTMS, idet ERTMS antages at give mere kapacitet, mens taktkøreplanerne, sætter kanalerne i system, så man flere år i forvejen ved, hvilken kapacitet, der er ledig.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen