Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Frank Poulsen, onsdag 24. juli, 2019, 09:04 (145 dage siden) @ mikedk2100

Fint nok at kanaler skal sælges år i forvejen osv... Men for søren da.

Hvornår skal der laves arbejde på infrastrukturen. Hvem skal dømmes ude når der her og nu igen og igen lukkes sporskifter midlertidigt halve dage for at blive midlertidigt lavet om natten (hvis man er heldig), er det de private eller de offentlige, hvem skal bestemme hvis der er 2 tog og det ene skal aflyses, og de er fra forskellige operatører. Skal der trækkes lod? Hvad med sporarbejder der planlægges bare 2 mdr i forvejen... Skal alt vedligehold så planlægges 2 år i forvejen? Der er rigtig mange ændringer i køreplaner konstant og hele tiden med justeringer her og der. Også med kort frist. Det gør det jo umuligt at sælge kanaler flere år i forvejen, og også billetter.

Kan godt være jeg er snæversynet, men jeg har svært ved at se hvordan det skal ske...


Hvad gør man nu? Lader man det være op til DSB at trække lod om, hvilket af deres 2 tog de vil aflyse? Og hvad hvis det ene er DSB og det andet et godstog? Så er der allerede flere operatører.

Men nok mere interessant, hvad gør man i andre lande, hvor der allerede er konkurrence på skinnerne - fx Sverige eller Tyskland. For de må vel også have en masse ændringer og justeringer af køreplanerne med kort frist. Eller er det kun i Danmark, at vi har så grel en infrastruktur, at det er nødvendigt med så mange ændringer?

Jeg tænker, at når man kan i andre lande, så kan vi også i Danmark. Selvom vi helst vil opfinde vores egen dybe tallerken hver eneste gang. Det er nok den dybe tallerken-tankegang, der er sværest at ændre på.

I dag bliver godstog ofte holdt tilbage ved problemer med sporskifter er min fornemmelse. Hvilket egentlig også er et problem jo. Og hvad der skal aflyses, jamen det er jo DSB selv med til at bestemme, men det er jo nemmere når det kun er DSB. Er det kystbanen der skal skære ned eller er det Regionaltog udover Sjælland eller begge dele lidt eller. Ja, det hele er jo DSB. Men er det 4-5 forskellige operatører tænker jeg det bliver sværere. Men jeg ved det selvfølgelig ikke. Og ja hvad gør de i udlandet? eller er vores infrastruktur generelt bare så elendig kontra andre lande... Det er et godt spørgsmål.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen