Langt fra trådens emne! (Generelt)
1: Er reglerne for interoperabilittet implementeret og trådt i kraft?
Tja, det er jo muligt for et lokomotiv at starte i Sverige med et godstog og forsætte hele vejen til endestationen i Tyskland.
Ligeledes er det populært at køre Holland-Tyskland-Schweiz-Italien med samme lokomotiv (igen - kun gods).
Bare kik lidt på Hector og hvad godsoperatørerne ellers hedder her i landet - der er temmelig mange af den type transitgodstog i DK.
Når lokomotiver købes, så skal man huske at bestille en "landepakke" således at radio- og sikkerhedssystemer passer til det ønskede.
Den del har fabrikkerne styr på og godsoperatørerne/udlejningsfirmaerne ved også hvordan det hænger sammen.
Så mon ikke regler for interoperabilitet er i kraft baseret på lidt perronobservationer?
Det ligger lidt tungere med persontog omend der findes løb mellem 2 lande, hvor lokomotiv/togsæt kører hele vejen.
Årsagen til at det ikke er mere udbygget må søges i de støtteordninger, som findes (eller mangel på samme) for persontog.
Hvis der var gode penge i grænseoverskridende trafik, så er jeg ret sikker på at nogle driftige typer var igang.
Men de er oppe mod billige flybilletter....og så hænger deres business-case ikke sammen.