Langt fra trådens emne! (Generelt)

af Peter Christensen, torsdag 18. juli, 2019, 10:39 (552 dage siden) @ Pyloriis

1: Er reglerne for interoperabilittet implementeret og trådt i kraft?

Tja, det er jo muligt for et lokomotiv at starte i Sverige med et godstog og forsætte hele vejen til endestationen i Tyskland.
Ligeledes er det populært at køre Holland-Tyskland-Schweiz-Italien med samme lokomotiv (igen - kun gods).
Bare kik lidt på Hector og hvad godsoperatørerne ellers hedder her i landet - der er temmelig mange af den type transitgodstog i DK.
Når lokomotiver købes, så skal man huske at bestille en "landepakke" således at radio- og sikkerhedssystemer passer til det ønskede.
Den del har fabrikkerne styr på og godsoperatørerne/udlejningsfirmaerne ved også hvordan det hænger sammen.

Så mon ikke regler for interoperabilitet er i kraft baseret på lidt perronobservationer?
Det ligger lidt tungere med persontog omend der findes løb mellem 2 lande, hvor lokomotiv/togsæt kører hele vejen.
Årsagen til at det ikke er mere udbygget må søges i de støtteordninger, som findes (eller mangel på samme) for persontog.
Hvis der var gode penge i grænseoverskridende trafik, så er jeg ret sikker på at nogle driftige typer var igang.
Men de er oppe mod billige flybilletter....og så hænger deres business-case ikke sammen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen