Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Pyloriis, tirsdag 23. juli, 2019, 20:32 (58 dage siden) @ Jens Hansen

Men Lasse (og andre)

Hvordan skal det så organiseres?

Det er vel Banedanmark (Trafikverket) som tildeler kapacitet og sikrer "lige og fair vilkår".

Og den statslige infrastrukturforvalter er jo underlagt et ministerium og politisk styring.

DSB kunne jo privatiseres, men det sker jo ikke, det vil der aldrig blive politisk flertal for.

Skal vi satse på at EU (og Vestager) sikrer en bedre jernbane?

JH

Man kan kikke på luftfarten.
Her køber man sig til afgangs- og ankomster i lufthavnene og til plads i luftrummet.

Tilsvarende skal man gøre med skinnenettet.

Man kan sagtens have et nationalt foretagende (som DSB / DB / ØBB) til at stå for regionaltrafik og pågældende selskaber kan få førsteret til at byde ind på kørsel.
Opnår de ikke er passende belægningsprocent kan retten til pågældende kørsel sættes til salg så andre kan byde ind.
De tider som det nationale selskab IKKE bruger sælges.

Der skal kunne køres over hele EU og det kræver samme signalsystem, samme frirumsplads og koordinering af strømsystemer og øvrige "fætdselsregler" (som ved landevejstrafik).

Endelig skal kunderne (=passagerne) kunne købe billet min. 1 år i forvejen.

Så ville nattog måske blive interessant.
Indtil da næppre økonomisk rentabelt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen