Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 23/7 2019, 23:25 (1700 dage siden) @ JesperErnst

Jeg ved godt, jeg er meget sent med i debatten her, men jeg vil alligevel lige prikke lidt til hvepseboet, som definitionen på et nattog endte med at blive.
Min idé om et nattog er den klassiske med en kupe på tværs af toget med 4 til 6 sovepladser.


Du vrøvler. Den klassiske indretning af nattog er sovevogne med 1, 2 eller 3 opredte senge og i nyere tid fx til/fra København i svenske sovevogne også en tilstødende badekabine. Sengene var Dux eller Hästens, så vidt jeg husker. Der er ikke noget "klassisk nattog" over liggevogne med 4-6 "sovehylder", en hovedpude og et tæppe.


Nu var det indlæg jo ikke en videnskabelig udredning af hvordan danske og internationale tog historisk har set ud, men de tre gange jeg har kørt i liggevogn har det været i fire og sekspersoners kupeer som beskrevet. Blandt andet i Sverige.

Jeg forstår. Dit "klassisk" var blot et buzzword uden anden betydning end "liggevogne". Det har du ret i, det er uvidenskabeligt.

Gerne med indelukket, dårlig luft, en lang stige op til øverste soveplads, lidt for trængt både om natten og om dagen, ikke enighed om, hvornår man skal sove osv. I den sammenhæng synes jeg Öbbs kommende Nightjet ser interessante ud.


Det er nok fordi, at det, som du ser på Nightjet, er sovevogne. Det er et koncept, som blev opfundet i sidste halvdel af 1800-tallet.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvor man skal opholde sig, når man ikke sover. Jeg går ikke i seng klokken 9 om aftenen, hvor Nightjet kører.

I en klassisk sovevogn klappes de øverste senge ind i væggen i dagtimerne. Hvis man ikke gør det på Nightjet, er det lidt af et komfortmæssigt tilbageskridt.


Har du set Nightjet-planerne? Det er jo netop ikke vogne, hvor sengen bliver slået væk.

Så opholder du dig på en siddeplads i en nabovogn, indtil du går i seng klokken 21. Dermed lægger du beslag på to pladser i toget, hvilket ikke er nogen specielt økonomisk udnyttelse af togets samlede kapacitet.

Ellers forestiller jeg mig, at man kunne lave vogne indrettet som business class på et fly, med en række sæder på hver side af en midtergang. De kan så enten stå på skrå eller stå forskudt, i begge tilfælde, så man kan ligge helt fladt med fødderne "under" et bord ved pladsen foran. Er der lavet tog med den opstilling?

Helt fladt er jo udmærket, når man skal sove, hvis de andre i vognen også vil sove og ikke fx snakke. Er det svært at skaffe enighed om, hvornår man skal sove i en 4-6 sengs kupé, er det nok endnu sværere at skaffe enighed om det i en hel vognafdeling med flere pladser.

Ja, for mange år siden havde DSB storrumsvogne med den opstilling i nattogene, sågar forsøgsvis med filmforevisning om aftenen. Jeg har dengang sovet "arm i arm" København - Hjørring med en soldat. Det syntes jeg ikke var komfortabelt, og det havde heller ikke været det, hvis man havde kaldt det Business Class eller 1. klasse. Havde hellere taget et fly og et hotel.


Jeg tror ikke du har forstået mit forslag. Har du set mine links? På de nye business class ligger man netop ikke i arm med en fremmed, og er ofte lukket halvt inde i en bås, hvilket plejer at give en nogenlunde rolig nat.

Jeg havde heller ikke fundet det komfortabelt, hvis soldaten ikke havde været der. Uanset at Nightjet-stolene er komfortmæssigt bedre end de gammeldags flystole, så er og bliver en flystol en nødløsning for en seng, hvor komforten for mange mennesker afgøres af, om man kan ligge udstrakt, vandret, i fred og ro og ikke mindst med plads til at "brede" sig lidt. Hvorvidt natten bliver rolig, afhænger af antallet af stop med passagerudveksling og fulderikkere og snorkere i vognen. En af de største ulemper ved at rejse med kollektiv trafik er, at det er der også andre mennesker, der gør.

Fordelen ved den opstilling er vel, at den også kan bruges i et dagtog. Hvis f.eks. et tog er retur i Stockholm klokken 10 om formiddagen kan det efter en times rengøring køre en business retur til Göteborg inden det skal køre nattog igen.

Ja, i en verden af konventionelle tog, men ikke i togsæt-lande som fx Danmark, såfremt at der udover flystolene også skal være både liggepladser og sovepladser i togsættet. Det skal være muligt at koble ekstra sove-, ligge og siddevogne på toget efter behov, når der er brug for ekstra kapacitet fx i feriesæsonerne, og da er togsæt meget ufleksible. Ligeledes er enesæder med et sidebord ikke nødvendigvis efterspurgt overalt på Businees. Kører Nightsæt-flystolevognene i andre tog i dagtimerne?

Hvilket ikke ændrer på, at i nattog er konceptet komfortmæssigt et skodkoncept.

Alt det, som du foreslår, er afprøvet tidligere; er vejet og fundet for let til danske forhold.


Det er jeg nu ikke helt sikker på, at det er. Kan du evt. linke til billeder af de vogne?

I Danmark er grundkonceptet for passagertransport med jernbane alene togsæt og fast oprangerede vognsæt med plads til så mange rejsende som muligt på kun to vognklasser. Derfor passer Nightjet-konceptet ikke til danske forhold. Det er skræddersyet til et helt andet trafiksystem med mange lokomotivfremførte tog. Togsæt kun beregnet på natkørsel vil ikke kunne bruges til anden kørsel i dagtimerne i flæng med andet togsæt-materiel. Derfor et det et skodkoncept.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanen.dk forum

No feed

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak