Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af JesperErnst, 22/7 2019, 20:08 (1702 dage siden) @ Karl Høst

Jeg ved godt, jeg er meget sent med i debatten her, men jeg vil alligevel lige prikke lidt til hvepseboet, som definitionen på et nattog endte med at blive.
Min idé om et nattog er den klassiske med en kupe på tværs af toget med 4 til 6 sovepladser. Gerne med indelukket, dårlig luft, en lang stige op til øverste soveplads, lidt for trængt både om natten og om dagen, ikke enighed om, hvornår man skal sove osv. I den sammenhæng synes jeg Öbbs kommende Nightjet ser interessante ud. Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvor man skal opholde sig, når man ikke sover. Jeg går ikke i seng klokken 9 om aftenen, hvor Nightjet kører.

Ellers forestiller jeg mig, at man kunne lave vogne indrettet som business class på et fly, med en række sæder på hver side af en midtergang. De kan så enten stå på skrå eller stå forskudt, i begge tilfælde, så man kan ligge helt fladt med fødderne "under" et bord ved pladsen foran. Er der lavet tog med den opstilling? Fordelen ved den opstilling er vel, at den også kan bruges i et dagtog. Hvis f.eks. et tog er retur i Stockholm klokken 10 om formiddagen kan det efter en times rengøring køre en business retur til Göteborg inden det skal køre nattog igen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak