Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB tilstand... (Generelt)

af steenth, 19/7 2019, 13:37 (1743 dage siden) @ Poul Brandt

Jesper Lok fik påbegyndt en omstilling af DSB, men at ændre en gammel monopol-tænkning er svært og tager tid (tænk f.eks. på SAS).

Den nuværende direktør er netop fra SAS, og har hentet en del SAS folk over til DSB. Man må vel også have respekt for at de har fremlagt en plan om at DSB kan køre uden tilskud fra 2030. Som bl.a. forudsatte at man ændrede overenskomsten, uden at politikerne har blandet sig.

Konceptet med orange billetter, hvor man nu er begyndt at tage markedsandele tilbage fra de langsomme busser, er da også godt gået.

Som en, som rejser tit over Storebælt, så jeg ikke specielt glad. De har fjernet alle tilbud til faste kunder: 10-turskort, grupperabat, årskort og de henviser til Orange og Orange Fri. Men man skal heldig i lotteriet for at få de billetter til tilfældige priser (dog billige)

Alt i alt synes jeg faktisk DSB gør det rimelig godt, når man ser helt overordnet på det.

Går jeg følger DSB, så finder jeg problemerne. Fx. købte jeg en pladsbillet rimelige tæt på afgang... Men den vogn, som jeg have købt pladsbillet til var der ikke. De have skiftet et IR4 til IC3... heldigvis god plads. Og der var ingen besked om ændringer eller tilbud at ændre den, selvom de både havde fået email og mobiltelefonnummer ved bestillingen... Og så var det ikke let af få beløbet tilbage for en ubrugelig pladsbillet. Og jeg er ikke den eneste som har haft den oplevelse. Jeg har oplevet SJ sende en SMS at den vogn, som jeg havde pladsbillet var skiftet ud - heldigvis til 1. klasses vogn... 2. klasse billet - det var en god tur til Stockholm. Men den oplevelse vil jeg gerne også have haft med DSB.

DSB har udfordringer med deres IT - hvis det var bedre, så jeg have fået besked og service på alle processen. Det sker efterhånden ret hyppigt at de har driftsproblemer med salgssystemerne, hvor man hverken kan bruge app, billetautomater, billetsalg hos 7eleven/DSB eller hjemmeside, da alt er nede. Normalt er der ikke problemer rejsekort... men det jo ikke alle som har. Og da de fik total ny DSB app, så var kaos.... der var mange pendler som have problemer med deres pendlerkort. Og der var også en del problemer med den første fornyelse. Og de have i skiftet gjort det, at dem med for gamle mobiletefoner, ikke kunne bruge deres periodekort til den normale udløb....

Og så jeg har oplevet de ikke kan have en total kundeservice. Hvis der tvivl om det skal være rejsekort eller anden billet - så er der ingen service, hvis nogle skal have vejledning.

DSB har flyttet sig. Men man kan stadig mærke det er et monopol, som mangler konkurrence fra andre. Og flexbus og kollegaer er ikke de bedste. Det vil være bedre at en anden togoperatør presser dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak