Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lige lidt oplysninger til en afsporet debat (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/7 2019, 20:21 (1741 dage siden) @ andersj

Der er skrevet meget i tråden om Signalprogrammet, herunder flere kommentarer om bevæggrundene for at vælge ERTMS og sågar sammenligninger med at fortsætte med relæanlæg. Det kalder lige på et par kommentarer her hvor jeg har tilkæmpet mig internet adgang fra ungerne i ferien:

Der er stadig kunder der bestiller relæanlæg rundt om i verden (for det er billigt), og BDK har kontrakt med Bombardier omkring levering af relækomponenter til 2030 - andre lande har længere aftaler.

Alle nye stationer er de seneste små 30 år leveret med elektroniske anlæg - af den type, der nu er opgraderet og indgår i Bombardiers ERTMS løsninger rundt om i verden (så har BDK af andre årsager også fået lavet nogle relæanlæg, men det er en anden historie)

Valget man tog omkring Signalprogrammet var alene, om en udskiftning af sikringsanlæg skulle ske i eet hug eller som en løbende udskiftning. Løsningen blev som bekendt, at gøre det i eet hug - båret af at den økonomiske risiko ved "eet hug" var 30% mod 50% på "gradvis udskiftning". Med denne regnemodel kostede begge løsninger "det samme, og så kunne man lige så godt udskifte det hele i eet hug".

Jeg kender ingen, der ikke mener at jernbanen som sådan skal have elektroniske sikringsanlæg, og jeg oplever heller ikke at nogle, af de "30+" firmaer/organisationer, der driver lobbyvirksomhed indenfor jernbanen, vil standse Signalprogrammet fordi man vil vælge en anden teknisk løsning. Dem jeg oplever, der er skeptiske overfor Signalprogrammet, er skeptiske overfor de ret store omkostninger som selve "driften af projektet" medfører. Primært i forhold til BDKs budget, hvor "driften af projektet" lægger beslag på store beløb, der synes at blive taget fra andre tiltrængte områder, men også i forhold til, at gode og nødvendige investeringer i Jernbanen tilsidesættes til fordel for et projekt, der i 2030 vil kunne lukkes med 60-80% af det potentiale, man forventede i 2006....Kritikken lyder, at Projektet ganske enkelt er meget dyrt, og ikke agilt nok, til at bringe Jernbanen i en markant bedre position i 2030, end den var i eksempelvis 2014, hvor der både kørte flere tog og med kortere rejsetid, højererettidighed og flere passagerer end nu.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak