Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, fredag 19. juli, 2019, 15:04 (66 dage siden) @ steenth

Hvorfor sætter ministeriet ikke andre på disse opgaver?

Signalprogrammet er et IT-projektet, som gibber dyrt ind hvordan man arbejder. Hvis ansvaret ikke er i den organisation, som skal bruge det, så går det virkelig galt. Et IT-projektet skal have ledelelsesfokus hele tiden. Når man ser projekter, som er gået galt, så undervurderet ledelsen projektet og ledelsen have givet projektet til nogle i et lavere niveau.

Signalprogrammet fået så meget fokus både intern og ekstern - det er ikke verdens job at lede det. Og der har været udskiftninger i ledelsen i Banedanmark pga. projektet (sidste gang for et halv år siden) - planen hængere bedre sammen end den gjorde tidligere. Men den er ikke perfekt. Der skal revideres i efteråret, når nu man ved mere end man gjorde i efteråret 2018.

Signalprogrammet er da kørt helt i grøften. Problemet er at det ikke er Banedanmarks produkt som er i fokus, men en eller anden drøm om at gøre alting smatere og muligvis øge kapaciteten hvis det virker - når det eventuelt kommer til at virke.

Signalprogrammet i dets nuværende tilstand indskrænker jernbanens kapacitet og truer med at indskrænke den yderligere i mange år, med omkostningstunge bindinger og udskudt vedligeholdelse fordi man ikke vil indse at jernbanens produkt er at levere kapacitet på jernbanen nu og her og ikke kun i fremtiden. For at drage en parallel lukker man ikke motorvejen over Fyn når man udvider med to spor ekstra, og man stiller heller ikke særlige krav til køretøjerne der kommer til at befare strækningen når denne ombygning er klar. Begge dele ville ellers være en drøm for bygherre og it-jubel.....

Pt kan man ikke sige at der er ledelsesfokus på signalprogrammets integration i virkeligheden, i stedet er det blevet en homonculus der snylter på jernbanen.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn
Der kommer altid en sporvogn
Pris 320,- kr.
 Læs mere 
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen