Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/1 2021, 14:14 (1184 dage siden) @ Bent Jensen

Potentielle 1000 meter tog vil kun kunne køre mellem Malmø og gennem Danmark. Da det samtidig er ganske dyrt at køre gennem Danmark, giver det mening at man formerer de 1.000 meter lange tog i Malmø og Hamburg/Lübeck, hvis det kommer så vidt.
Bemærk også at jernbanefærgerne fra Trelleborg til Rostock har ca. 1000 meter effektiv sporlængde.

En kombiterminal i Køge har et andet klientel (heltog for intermodalkunder). Her virker 1 mia umiddelbart som mange penge, så der må være mere end "blot" en terminal med.

Udviklingen i toglængder stiler mod 1.500 meter godstog på de store RFC (Rail Freight Corridors), idet man generelt kan komme rundt med 750 meter godstog i det meste f Europa, og derfor vil koble to af disse sammen til 1.500 meter tog. Iøvrigt med automatiske koblinger og det ene lokomotiv i midten, styret via radiostyring fra det forreste. Begge dele er under test forskellige steder i Europa.

Ideen med 1.000 meter gennem Danmark blev valgt, da det omkring 2008-2010 var den aktuelle længste toglængde, man arbejdede med i Europa (testkørsler mellem Holland og Tyskland findes på youtube). Og så blev overhalingssporene på den nye bane København - Ringsted "alligevel" 1.000 meter, og der var plads resten af vejen til Femern for 1.000 meter godstog, så det var forholdsvis "gratis" at gå efter - og grundet de høje afgifter gennem Danmark, var interessen fra operatørerne også tilstede.

Lasse

låst
1953 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak