Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af Svend, 30/1 2021, 12:49 (1182 dage siden) @ TroelsH
redigeret af Svend, 30/1 2021, 13:20

Det jeg tror at både Steen og jeg har forsøgt at formidle, er ikke at hele det tyske net vil blive bygget til 1000m tog, men at ny infrastruktur på banen Hamborg-Puttgarden bliver lavet med henblik på tog på 1000m. Det er heller ikke det samme som at man laver den til 1000m på hele strækningen nu, bare at de nye ting bliver lavet til det.

.
Jeg bliver nødt til at skuffe jer. Udbygningen af jernbanen fra Fehmarn og sydpå bliver med overhalingsspor mm med plads til 835 meter tog.
Med mindre der etableres ETCS level 2 syd for Lübeck (eller mere præcist: Bad Schwartau), får DB Netze et større arbejde med at ændre i de eksisterende sikringsanlæg, så de kan håndtere de længere tog. Det skete forud for kørsel med 835 meter tog Padborg-Hamburg Maschen .... det kan man sikkert finde oplysninger om på nettet.

Fordi jeg har meget svært ved at overbevise nogle af jer, kommer her et udpluk fra tekst udarbejdet af den tyske forbundsregering i maj 2020 (led selv videre .... lidt arbejde skal der jo være :-) )

"Der zweigleisige, elektrifizierte Ausbau mit einer teilweise komplett neuen Streckenführung soll bis 2026 für die Schienenanbindung und 2028 für eine neue zweigleisige Fehmarnsundquerung abgeschlossen sein. Dadurch wird neben der Abfuhr der prognostizierten Verkehre eine hohe Betriebsqualität – auch bei Störungen – erreicht und es wird außerdem die Möglichkeit geschaffen, moderne und energiesparende Fahrzeuge einzusetzen.
Angesichts der für die Feste Fehmarnbeltquerung prognostizierten Zugzahlen 2030 wird es notwendig, für den Schienengüterverkehr (SGV) im Bereich des Knotens Lübeck Puffergleise einzurichten, da eine durchgängige Durchführung des SGV vor allem wegen des starken Taktverkehrs im Schienenpersonennahverkehr (SPNV) (überwiegend Halbstundentakt, „Null-Knoten“ Lübeck Hbf), insbesondere südlich von Lübeck, nicht immer möglich sein wird. Diese Gleise müssen für eine Zuglänge von 835 m geeignet und signaltechnisch in beiden Richtungen befahrbar sein sowie mit Oberleitung ausgerüstet werden. Im Rahmen des Vorhabens wird der Abschnitt von Bad Schwartau bis Puttgarden mit ETCS-Level 2 ausgerüstet. An diesen schließt im Süden mit der Strecke 1100/1120 ein Abschnitt mit punktförmiger Zugbeeinflussung (PZB-Ausrüstung, ETCS-Ausrüstung erfolgt außerhalb dieses Vorhabens) an. Der Fehmarnbelttunnel wird ebenfalls mit Level 2 ausgerüstet (Femern A/S, Banedanmark)."

--
Svend

låst
1501 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak