Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 12:41 (1183 dage siden) @ TroelsH

Ja - hvis du tror at svenskerne vil betale?
Og hvor i Køge ville du anlægge en sådan rangerbanegård?
Den kommer til at fylde ganske meget - og dels er der ikke meget plads hvis det skulle hænge sammen med Køge Havn og dels tror jeg at der lokalt ville være ganske meget modstand mod at løse et problem som ikke er specielt dansk.


Nogen skal betale og den som betaler ender også med at eje den terminal og dermed få indtjeningen og jobbene der følger med. Måske er det smart at lægge den i Skåne. Måske er det ikke.
Jeg tror den fylder omkring 75ha. Når det giver jobs og skat, så bliver de fleste mere interesserede - også de lokale. Det handler ikke om at løse et svensk problem, men at kigge på behov og hvor det bedst kan løses. Det er ikke et svensk problem, men Øresundsregionens problem og dermed en mulighed.
Men den kan også ligge andre steder på linjen hvor der er plads, hvis det ikke giver mening i Køge.

Den tanke kan jeg følge - men det kræver at svenskerne selv bygger en rangerbanegård i Skåne.
Og så skulle vi udvide overhalingsspor på den nye Køge Bane såvel på Sydbanen. Men skal betale det?


Vi har investeret 50 mia kr i at få gods på bane over Rødby. Hvis man kan forlænge nogle overhalingsbaner og etablere nogle spor hvor de kan deles op til måske hundrede mio kr (meget af det er ikke bygget endnu) og derigennem opnå både bedre konkurrence på gods og højere kapacitet over Øresund, i forhold til de mange mia kr som en udvidelse af stationerne vil koste eller en ny godsforbindelse, så tænker jeg at det skulle være ret oplagt at plukke de lavesthængende frugter. De betaler for at bruge vores infrastruktur.

Men har vi i DK egentlig interesse i at svenskerne sender deres godsvogne gennem DK. Der er jo et alternativt som ikke belaster miljøet i Danmark såfremt svenskerne sendte deres godsvogne med færge til Polen og Tyskland.


Det er ikke emnet for den her tråd, men jeg kan tilføje: Vi har investeret 50 mia kr i Femern og linjen derned. De har vi ikke for vores egen skyld eller for passagertrafikkens, men for transitgodset på bane. Det har vi heller ikke gjort fordi at vi mener at godset skal transporteres med færge eller på anden vis. Så svaret er et rugende ja fra dansk hold, og dermed kan vi lukke den debat og vende tilbage til debatten om hvordan vi gør det smartest muligt.

Helt uenig.

Ja -Fehmern-forbindelsen er også begrundet med at køre godstog. Især fordi det vil aflaste sporene under/over Store Bælt.

Men at tro nogle få ekstra godsvogne vil have afgørende betydning for tilbagebetalingen af Fehmern-forbindelsen er nok naivt.

Jeg har ingen anelse om hvad man betaler idag over Øresundsbroen og videre gennem Danmark for 1. Stk godsvogn.

Men skal jernbanedelen af Fehmern-forbindelsen alene betales af jernbanedriften - så skal indtægten nok være omkring 1-3 mia. kr årligt over de næste 50 år.

Med 1 pris på f.eks. 1.000 pr godsvogn skal der køre min. 1 mill godsvogne årligt igennem.
Det er ca. 1.400 godsvogne i hver retning hver dag.

Skal der skaffes en indtægt på 3 mia eller skal prisen pr godsvogn sænkes - kan du selv regne ud hvor meger mere det betyder i antal godsvogne pr. dag.

Så glem det argument for at bygge rangerbanegård i Køge.

--
[image]

låst
1593 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak