Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 31/1 2021, 13:22 (1181 dage siden) @ steenth

Det havde sparet os for ulykker, slid på asfalt, reduceret trængslen på motorvejene og det bar nordmænd og svenskere som havde fået dyrere vare!

Hvor stor er trængslen på Sydmotorvejen? Jeg har ikke noget problem med at holde farten oppe pga. lastbiler. Slid fra lastbilerne betales via en afgift, som snart omlægges til en kilometerafgift. Hvad er antal ulykker? Det er motorvej det meste af strækningen imellem broen og færgerne i Rødby, hvor hovedparten af trafikken i transit er. Det er det mest sikre vej som findes.


Nu ved jeg jo ikke hvornår du kører på Sydmotorvejen.
Men frem til 11. marts 2020 ville du på en tur mellem kl. 6 og kl. 8 morgen fra Vordingborg og nordpå overhale adskillige lastbiler fra Sverige, Holland, Frankrig, Spanien og flere af trailermotorvognene ville være fra de baltiske lande.

Du bygger dit argument på en ophobning af trafik om morgen... Det kunne forklares med at de starter samtidig efter en overnatning.... jeg kører tit i eftermiddagsmyldretiden i mod syd, hvor lastbilstrafiken er mere spredt. Og det er kun halvdelen af lastbillerne, som tager færgen fra Rødby, som er i transit. Resten er varetransport til/fra Sjælland - det bliver ikke flyttet til bane med rullende landevej..

Har du dokumentation for at halvdelen kun skal til Danmark.
Sjovt at antal lastbiler via Øresundsbroen og HH svarer ret nøje til hvad der kommer over Østersøen.
Så ja en procentdel skal nok kun til Østdanmark- men nok en del mindre end 50%.
Dertiæ kommer lastbiler fra landegrænsen over Fyn som også forysættrr til Sverigr. De belaster Køge Bugt motorvejen.

Men jeg var nok så naiv at tro man gerne på dette forum så at jernbanen kørte med mere gods end tilfældet er i dag.

Du er på total vildspor med rullende landevej. ... Det er bedre at flytte til fx kombitrafik, med fx trailere og veksellad.

Enig.
Det kommer bare ikke til at ske indenfor de kommende 20-30 år.
Der er ganske enkelt ikke kapacitet gennem Tyskland til alt de gods som aktuelt transporteres på lastbiler fra Spanien, Italien og Sydfrankrig .
Så du vil blot lade godset forblive på lastbiler?

Lastbiler i transit vil vedblive med at køre indtil der på europæisk niveau laves regler der gør det attraktivt at benytte skinner frem for asfalt.

Hvad vil du gøre for tyskerne. Lastbillerne skal jo kører dernede for at komme til

Hvad vil du sige?

Men hvorfor plukke de lavthængende frugter og gøre noget for miljø som sikkerhed.

Det vil være tvivlsomt om det vil giv noget sikkerhedsmæssigt, når lastbiller til af den sikre motorvej ad almindelige veje til terminalerne., hvor hovedparten af ulykkerne sker.

Idag kører lastbiler til og fra Gedser af landevej til motorvejen nord for Nykøbing Falster.
Lastbiler fra Rødby skulle dreje fra ved Nykøbing Falster og måske køre 5-6 km for at nå en terminal. De samme km som lastbiler fra Gedser sparede.
I den anden ende i Kastrup kan man ved lufthavnen køre direkte efter højst1 km køre på øresundsbroen.
Så det giver næppe mange uheld!

--
[image]

låst
1370 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak