Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af steenth, 31/1 2021, 14:23 (1181 dage siden) @ My1202

Du bygger dit argument på en ophobning af trafik om morgen... Det kunne forklares med at de starter samtidig efter en overnatning.... jeg kører tit i eftermiddagsmyldretiden i mod syd, hvor lastbilstrafiken er mere spredt. Og det er kun halvdelen af lastbillerne, som tager færgen fra Rødby, som er i transit. Resten er varetransport til/fra Sjælland - det bliver ikke flyttet til bane med rullende landevej..

Har du dokumentation for at halvdelen kun skal til Danmark.

Der er en tælling i 2007 som er rapportere i "Transittrafik med lastbil 2007". Der er 1218 ÅDT i lastbiltrafik over Rødby-Puttgarden hvoraf 515 ÅDT er i transit - det giver 40% i transit. Via Gedser det få som er i transit. Citat ffra den rapport: "De tre vigtigste transitruter er Femern Bælt-Øresund, Sønderjylland-Nordjylland og Sønderjylland-Øresund, der tegner sig for hhv. 66 %, 13 % og 7 % af den samlede transittrafik."

Sjovt at antal lastbiler via Øresundsbroen og HH svarer ret nøje til hvad der kommer over Østersøen.

Vi handler også med Tyskland og Sverige. Og Sverige har også trafik til/fra landet ad andre veje, som fx bane og skib...

Så ja en procentdel skal nok kun til Østdanmark- men nok en del mindre end 50%.

Nu har jeg givet tal på det.... jeg gider ikke diskuttere gætterier.

Dertiæ kommer lastbiler fra landegrænsen over Fyn som også forysættrr til Sverigr. De belaster Køge Bugt motorvejen.

Det er småting i forhold til Østersøen iflg de tal som findes.

Men jeg var nok så naiv at tro man gerne på dette forum så at jernbanen kørte med mere gods end tilfældet er i dag.

Du er på total vildspor med rullende landevej. ... Det er bedre at flytte til fx kombitrafik, med fx trailere og veksellad.

Enig.
Det kommer bare ikke til at ske indenfor de kommende 20-30 år.

Det kan gå hurtigere..

Der er ganske enkelt ikke kapacitet gennem Tyskland til alt de gods som aktuelt transporteres på lastbiler fra Spanien, Italien og Sydfrankrig .
Så du vil blot lade godset forblive på lastbiler?

De relevante strækninger for Danmark er der fri plads på bane... Og der udbygges også overbelastet strækninger. Fx nord for Basel, som på den tyske side er overbelastet.

Lastbiler i transit vil vedblive med at køre indtil der på europæisk niveau laves regler der gør det attraktivt at benytte skinner frem for asfalt.

Hvad vil du gøre for tyskerne. Lastbillerne skal jo kører dernede for at komme til


Hvad vil du sige?

De lastbiller, som du tvinger på toget kører jo Tyskland. De bliver med din model ikke flyttet på bane syd for grænsen. Målet er at få så meget trafik som mulig på bane uanset land. Du vil "løser" det lokalt i stedet tænke på det overordnet perspektiv.

Men hvorfor plukke de lavthængende frugter og gøre noget for miljø som sikkerhed.

Det vil være tvivlsomt om det vil giv noget sikkerhedsmæssigt, når lastbiller til af den sikre motorvej ad almindelige veje til terminalerne., hvor hovedparten af ulykkerne sker.


Idag kører lastbiler til og fra Gedser af landevej til motorvejen nord for Nykøbing Falster.

Hovedparten skal til danske destinationer. Der er ikke nok til et tog via Gedser.

Lastbiler fra Rødby skulle dreje fra ved Nykøbing Falster og måske køre 5-6 km for at nå en terminal. De samme km som lastbiler fra Gedser sparede.

Tjaa. Nykøbing F er ikke ved motorvejen.... Der er en del kilometer landevej fra motorvejen...

låst
1367 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak