Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 15:09 (1197 dage siden) @ TroelsH

Så er det så ligegyldigt om der kører godstog.:-P

Når - som altid - vejtrafikken skal betale.:-(

Så kan svenskerne jo sagtens sende deres gods med færgen!;-)


Uden godstog ville motorvejene først rigtigt være fyldt.

Nu kører der ikke ret mange godstog i Danmark.
Og slet ingen til Rødby.
Men ja - der kører mange lastbiler i transit.
Men her i forrummet er der jo ikke stemning for at fjerne min. 1/2 mio lastbiler (overvejende i transit) på Sydmotorvejen og Køge Bugt motorvejen ved at sende disse lastbiler over på en rullende landevej.

Det er bilerne der subsidierer lastbilerne, da lastbilerne i dag ikke betaler for deres faktiske slid på vejene. En lastbil fylder måske som fire biler og slider som 20.000. Så skulle de selv betale det de reelt koster i infrastruktur så var regnskabet meget anderledes. Det er også det som der lægges op til med indførsel af road pricing i 2025. I dag kan fx udenlandske lastbiler gratis anvende det danske vejnet og det gør at alternativerne har meget svært ved at konkurrere. Når man har haft en uvilje mod at komme afgift på lastbilerne, så er resultatet at vejende er fyldt med dem.

Og mener du så at gods på skinner vil gøre det billigere for dem der i sidste ende skal betale?
Det er jo kunderne og skatteyderne.

Og fjerner du lastbilerne fra Fehmern-forbindelsen og ikke sætter afgiften for at køre med godstog op - så ender regningen hos skatteyderne.

Men vi skal have en løsning som gavner såvel miljø som trafiksikkerheden.
Det sidste kunne fåes med rullende landeveje.

--
[image]

låst
1551 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak