Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 1/2 2021, 07:09 (1180 dage siden) @ TroelsH

Det er jo fint med de små solstrålehistorier om gods til Norge via Thyborøn og muligheder for at flytte normalt ikke løftbare trailere over på lommevogn eller godstog fra Aalborg og sydpå,

Men i det samlede billede rykker det ikke meget.

Vejdirektoratet udgav i februar 2020 en rapport (nr 601) om udviklingen af lastbiltrafikken

https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/2020-02/National%20og%20i...

Jeg tillader mig at sakse lidt fra denne.

Hovedparten af de udenlandske lastbilers kørsel (ca. 55 pct.) er i forbindelse med import- og eksportkørsel, mens ca. 35 pct. sker i forbindelse med transitkørsel gennem Danmark.

I 2018 kørte dagligt ca. 860 lastbiler i transit mellem Sverige og Tyskland via Sjælland. I forhold til 2007 er transittrafikken i denne korridor vokset med ca. 400 lastbiler pr døgn.

I 2017 kørte 25% af alle lastbiler som sololastvogne, 14% kørte som lastbil med anhænger medens 61% kørte som sættevognslastbil.

Fordeling af godsmængder mellem typer af transportformer:
[image]
Som det fremgår ret tydeligt bidrager jernbanen IKKE med meget indenlandsk og i beskedent omfang med gods til og fra udlandet.

Udvikling af godsmængder:
[image]

Andel af lastbiltrafik i DK som er i transit:
[image]

I 2008 kørte der dagligt ca. 5.350 lastbiler pr. døgn over grænserne i retning mod Danmark. Denne trafik var i 2018 vokset til ca. 6.540 lastbiler pr. døgn. Grænsen i Sønderjylland er den mest trafikerede grænseovergang, og her kørte ca. 56 pct. af den samlede lastbiltrafik over. Trafikken over Øresund udgjorde knap 21 pct., Femern Bælt 15 pct. og færgeruterne mellem Jylland og Norge/ Sverige tegnede sig for ca. 7 pct.

Siden finanskrisen i 2008/09 er den internationale lastbiltrafik igen steget. Trafikken over Femern er relativt vokset mest (81 pct. siden 2009). På Øresund er lastbiltrafikken vokset med 52 pct. siden 2009, på færgeruterne mellem Jylland og Norge er trafikken steget med 7 pct., og på grænsen mellem Sønderjylland og Tyskland er lastbiltrafikken steget med 33 pct. Trafikken på færgeruterne mellem Jylland og Sverige er steget med 9 pct. siden 2009 4). Stigningen i den internationale trafik er sket dels ved en vækst i international trafik til/fra Danmark og dels ved vækst i transittrafikken med lastbilbil gennem Danmark. Det vurderes, at transittrafikken særligt er vokset i korridoren mellem Sverige og Tyskland over Øresund og Femern Bælt.

Trafikken over Øresund er vokset fra ca. 740.000 lastbiler pr. år i 2008 til godt 950.000 lastbiler i 2018, svarende til en vækst på 28 pct. Trafikken over Femern Bælt er vokset fra ca. 475.000 lastbiler i 2008 til godt 710.000 lastbiler i 2018. Dette svarer til en vækst på 50 pct.

Fordeling af lastbiler fra Tyskland og til Sverige:
[image]

Så andelen af lastbiler med gods til Sverige vælger i stigende grad at tage turen gennem Østdanmark.

Såfremt de 860 lastbiler i døgnet i Østdanmark i transit skulle med lommevogne, ville det betyde 12 heltog i hver retning dagligt.

Der er iøvrigt indregistreret over 6 mio. lastbiler i EU.

Så selvom mange af os gerne ser mere gods fra asfalt til skinner - så sker det IKKE på den korte bane.

Derfor bør ALLE alternativer overvejes. Herunder også brug af "rullende landevej".

--
[image]

låst
1456 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak