Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af TroelsH, 29/1 2021, 11:18 (1183 dage siden) @ William Skov
redigeret af TroelsH, 29/1 2021, 11:40

Det samme gælder rangerkapacitet i Malmö og det er derfor at de skal udvide. Det er derfor at jeg har skrevet indlægget. ;-) Nogen skal investere i mere rangerkapacitet et eller andet sted i regionen og det kan måske være i Danmark. Måske skal nogen fra BDK snakke med SJ om mulighederne. Man har en fælles Copenhagen-Malmo havn, så måske kunne det give mening med en underafdeling af Malmös godsbanegård på den danske side af Øresund. Indtil at vi ved hvordan at en ny forbindelse over Øresund lander, så ved vi at godstrafikken vil ramme loftet i 2029 over Øresund og i Malmö. Det bør vi ikke se som et lokalt spørgsmål, men som et der angår begge sider af sundet.

Mht kapacitet, så kan Malmö sende 1000m tog ud til DK og de kan også køre til Tyskland, men ikke på den tyske side. Det vil øge kapaciteten på Øresund med 25%, og det bliver noget billigere end de 6-7 mia kr til at udvide stationerne. Det kan tyskerne ikke håndtere hvis at jeg forstår det korrekt. De vil gerne have tog på 750 men tager, hårdt presset, 836m fra S/DK for at slippe biligere i broafgift. Man snakker i EU om tog på 1500m med to lokomotiver. Femern bliver indrettet til 1000m. Den mulighed som det åbner, er hvis vi indretter strækningen fra Køge og til den tyske side til 1500m tog, så kan de køre dem til Tyskland og dele dem i to 750m sæt på Femern øen eller hvor det nu er smart. Dermed behøver de ikke køre til Hamborg for at blive splittet op til 750m, men kan sendes ud i Europa som de er.
Alternativt kan man se på om Øresund og Malmö kan udvides til 1500m tog. Det vil give samme frihedsgrad, nemlig at togene ved ankomsten til tysk side kan deles i to og køre videre til separate destinationer i Europa.

Man skal så justere på afgiften pr tog for passage af broen.

Fordelen er at svenske og danske transportører kan sende gods direkte ud af Danmark, uden at skulle omkring Machen/Hamborg, og derved brydes et monopol mellem Malmö og DB, så andre nemmere kan sende godstog ud i Europa og derved åbne for direkte forbindelser til steder som er meget længere væk. Så ideen er at fjerne den håndtering og derved bryde det monopol som broerne skaber behov for i Tyskland.

låst
1643 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak