Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 13:11 (1183 dage siden) @ TroelsH

Helt uenig.

Ja -Fehmern-forbindelsen er også begrundet med at køre godstog. Især fordi det vil aflaste sporene under/over Store Bælt.

Men at tro nogle få ekstra godsvogne vil have afgørende betydning for tilbagebetalingen af Fehmern-forbindelsen er nok naivt.

Jeg har ingen anelse om hvad man betaler idag over Øresundsbroen og videre gennem Danmark for 1. Stk godsvogn.

Men skal jernbanedelen af Fehmern-forbindelsen alene betales af jernbanedriften - så skal indtægten nok være omkring 1-3 mia. kr årligt over de næste 50 år.

Med 1 pris på f.eks. 1.000 pr godsvogn skal der køre min. 1 mill godsvogne årligt igennem.
Det er ca. 1.400 godsvogne i hver retning hver dag.

Skal der skaffes en indtægt på 3 mia eller skal prisen pr godsvogn sænkes - kan du selv regne ud hvor meger mere det betyder i antal godsvogne pr. dag.

Så glem det argument for at bygge rangerbanegård i Køge.


Femern er ikke bygget for at blive betalt af jernbane-gods, men bygget for at vejen kan betale for jernbanen og særligt gods via jernbanen. Med andre ord, gods via jernbanen er årsagen til at vi bygger den, og last/bilerne betaler den. ;-)

Så er det så ligegyldigt om der kører godstog.:-P

Når - som altid - vejtrafikken skal betale.:-(

Så kan svenskerne jo sagtens sende deres gods med færgen!;-)

--
[image]

låst
1558 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak