Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)
Helt uenig.
Ja -Fehmern-forbindelsen er også begrundet med at køre godstog. Især fordi det vil aflaste sporene under/over Store Bælt.
Men at tro nogle få ekstra godsvogne vil have afgørende betydning for tilbagebetalingen af Fehmern-forbindelsen er nok naivt.
Jeg har ingen anelse om hvad man betaler idag over Øresundsbroen og videre gennem Danmark for 1. Stk godsvogn.
Men skal jernbanedelen af Fehmern-forbindelsen alene betales af jernbanedriften - så skal indtægten nok være omkring 1-3 mia. kr årligt over de næste 50 år.
Med 1 pris på f.eks. 1.000 pr godsvogn skal der køre min. 1 mill godsvogne årligt igennem.
Det er ca. 1.400 godsvogne i hver retning hver dag.Skal der skaffes en indtægt på 3 mia eller skal prisen pr godsvogn sænkes - kan du selv regne ud hvor meger mere det betyder i antal godsvogne pr. dag.
Så glem det argument for at bygge rangerbanegård i Køge.
Femern er ikke bygget for at blive betalt af jernbane-gods, men bygget for at vejen kan betale for jernbanen og særligt gods via jernbanen. Med andre ord, gods via jernbanen er årsagen til at vi bygger den, og last/bilerne betaler den.
Så er det så ligegyldigt om der kører godstog.
Når - som altid - vejtrafikken skal betale.
Så kan svenskerne jo sagtens sende deres gods med færgen!
--