Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forhold mellem RoLa og traditionelle vogne (Generelt)

af William Skov ⌂, 31/1 2021, 16:15 (1181 dage siden) @ My1202

Og mener du så at gods på skinner vil gøre det billigere for dem der i sidste ende skal betale?
Det er jo kunderne og skatteyderne.

Og fjerner du lastbilerne fra Fehmern-forbindelsen og ikke sætter afgiften for at køre med godstog op - så ender regningen hos skatteyderne.

Men vi skal have en løsning som gavner såvel miljø som trafiksikkerheden.
Det sidste kunne fåes med rullende landeveje.


Hvorfor Rullende Landevej?

Traditionelle skydedørsvogne er en nem løsning.

Prøv at se billedet her fra Køge: Godset omlæsses fra bane til lastbil for at køres blot 300 meter hen til lageret, da virksomheden ikke har nok sporplads ved lageret.
[image]

Hvis det kan betale sig at omlæsse fra bane til bil for en afstand af blot 300 meter, hvorfor kan det ikke betale sig på 2 - 300 km?


Har du forstået hvad jeg har ment med rullende landevej?

Åbenbart ikke.

I mange år fremover vil der rulle lastbiler i transit ind i Danmark.
Det vil de gøre af 3 grunde.
1. Typen af gods er af en sådan art af hverken afsender eller modtager ønsker at transporten lider skade / bliver stjålet.
2. Der vil i mange år være trailere som ikke kan løftes over på en lommevogn.
3. Der er ikke kapacitet til mængden af gods som d.d. køres op gennem Tyskland på lastbiler hvis det skulle ske på skinner.

Så hvad vil du gøre med den godsmængde?
Aktuelt er godsmængden nok af samme størrelse eller større end det som kører på skinner gennem Danmark.

Men du synes det er fint bare nogle vil overveje gods på skinner. Selvom de efterfølgende løber fra tilsagnet (=DB cargo og Esbjerg).

Hvis man ser logisk på sagen. Så er traditionelle vogne mere økonomiske end lommevogne og RoLa.

Habnins 2742
Maks last: 63,7 T, LOP: 23,2 m. Så en metervægt på 2,7 ton gods.

Dobbeltlommevogn: = 2 alm. trailere: https://www.dk.dsv.com/vejtransport/Trailertyper/Gardintrailer
Maks last 2 x 32,8 T, LOP: 34,2 m. Så en metervægt på 1,9 ton gods.

RoLa: Maks 40 ton per vogntog, eller stadig 32,8 ton per trailer.
Maks last: 32,8 T, LOP: 20 m. Metervægt 1,65 ton gods.

Kan du se en sammenhæng?

Hvis vi nu regner forholdet mellem vognens og lastbilens egenvægt og godsets vægt.

Habbins 2742
Egenvægt 26,5 T, lasteevne 63,5 T

Forhold 2/5 eller 0,41

Dobbeltlommevogn
Egenvægt 34,3 T + 2 x 7,2 T = 48,7 T, lasteevne 2 x 32,8 T = 65,8 T

Forhold 3/4 eller 0,74

RoLa
Egenvægt 17 T + (10 T trækker) + (7,2 T trailer) = 34,2 T, lasteevne 32,8 T

Forhold 1/1 eller 1,04


Hvad er mest økonomisk?
At kunne flytte 3 gange mere gods for samme pris, eller at transportere en underbetalt litausk chaffut og trækker med?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

låst
1424 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak